POM 5

blog

blog

Voordat ze kunnen bloeien is er veel aan vooraf gegaan, zoals het vervaardigen van de seizoenbrochure. Zo’n beetje de hele organisatie is daarbij betrokken: programmering, communicatie & marketing, kaartverkoop, IT, accountmanagement, directie, secretariaat. Eigenlijk begint het al ver daarvoor, want de programmeur is een jaar eerder het contact aangegaan met gezelschappen en impresariaten om voorstellingen te boeken.

In de maanden februari, maart en april draait alles om deze voorstellingen. Ze laten je geen moment meer los. Want de deadline is onverbiddelijk.

Op het kantoor lopen sommige collega’s rond met een Rooie Kop (15&16 sep). Is het de voorjaarszon of de opwinding van de drukke tijd? Ze zijn nog net niet Knock-Out (29 sep), maar hun Hartslag (10 okt) heeft hoorbaar een behoorlijk tempo. Er heers een vibrerende energie.

Campagnebeeld

Die energie slaat over naar ontwerper en vormgever. Een briefing van de eerste ideeën over het seizoenbeeld aan de vormgever. Wat willen we uitstralen? Alle nieuw geboekte voorstellingen komen in databases terecht. Want zonder overzichtelijkheid en systemen geen nieuw seizoen. Precisie, concentratie en accuratesse vieren hoogtij. De lay out van het binnenwerk bepalen. Nauw contact en precieze afstemming tussen de collega’s van communicatie & marketing, kaartverkoop, IT, directie, programmeur. Teamwork, de betrokkenen Geven het beste van zichzelf (30 mrt).

Er is een projectleider. Zodat we niets over het hoofd zien. Updates van de Theaternavigator, de Adviestest. De pioniers en adverteerders benaderen, de campagne op tijd in gang zetten, de website die goed moet goed werken en gevuld moet worden. En dan de verspreiding van de brochure bij de klanten, in de stad.

Raak elkaar. Collega’s en pioniers kijken kritisch naar de verschillende ontwerpen van de cover. Zij bepalen ook hoe deze er uit komt te zien. En dat is goed. Want het is niet onze brochure. Hij is van onze klanten, van u. Lang Levedeliefde (2 nov).

Quotum

Rond de vierhonderd teksten schrijven. Per dag een quotum. Quotum niet gehaald door oponthoud? Thuus (1 nov) maar verder schrijven. Een Slaaf (6 okt) van de computer. Dat is niet erg, de computer krijgt het wel mooi voor elkaar om vierhonderd maal 150 woorden te onthouden. De meeste informatie en foto’s van de voorstellingen zijn beschikbaar bij de gezelschappen en impresariaten. De kwaliteit is wisselend. Herschrijven, aanpassen, aanvullende informatie opzoeken. Wanneer leefde Ibsen ook alweer? Hoe heette die voorstelling die eerder te zien was in het Parktheater? Welke prijs had die acteur gewonnen? Bij deze artiest toevoegen dat het vertellen van Sterke Verhalen (25 mei) zijn sterkste punt is?

De maand maart is de volste maand. Dan april. Mei en juni zijn weer wat sneller klaar. Er is Licht (19 feb) aan het einde van de tunnel.

Inkorten

De teksten aanleveren bij de collega die de lay out doet. Inkorten graag. De programmeur heeft nog een mooie voorstelling geboekt. Is er nog een plekje in de brochure? Die maand is al opgemaakt, maar ‘soit’. We gaan niet op alle slakken Zout (15 apr) leggen.

Mooi is mooi en dan gooien we het een en ander gewoon om, zodat de voorstelling nog mee kan. Deze periode lijkt De Grote Improvisatieshow (23&24 nov).

Het wachten is op de informatie van die ene voorstelling. Al drie keer gebeld. De makers hebben de cast nog steeds niet rond. We hebben nog maar een dag. Het moet niet gekker worden! (24&25 mei).

Waar was ik? (10&11 mei). Die foto die het gezelschap heeft aangeleverd ziet er niet al te Florissant (4 t/m6 mei) uit. We vragen of ze een mooiere hebben. Gelukkig is er De Hulp (29 mrt), de stagiaire, die extra telefoontjes kan plegen.

De deadline nadert. De Zeven laatste Zinnen (14 nov) worden geschreven.

Happy End

De brochure is bijna compleet. Overzichten, index, voorwoord en de advertentie die maar niet kwam zijn er nu ook.

Wat ik nog graag zou willen (28 apr): een beetje extra tijd om alles nóg eens na te kijken. Het kan niet meer, de persen worden ongeduldig. Er zit niets anders op dan te vertrouwen op een Happy End (30 nov). Afijn (17&18 okt), het is ondanks de drukte een van de leukste en meest spannende periodes van het seizoen.

Dan is het tijd om ‘Reuring’ (13 mrt) te maken. De campagne voor de seizoenbrochure: affiches, radiospot, Direct Mailings, persberichten, banners, advertenties, social media.

En dan ploft de brochure op de deurmat van de bezoekers. De brochure is Moddervet (3 mrt) door de vierhonderd titels. U kunt rustig bladeren en mooie voorstellingen kiezen.

Doet u uw bestelling, per internet, of u komt langs bij de medewerkers van het Parktheater? Wordt u al geholpen? (22 jan).

Geraakt

De voorverkoop is afgerond. Het aantal aanvragen voor de loting blijkt te zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Crisis of geen crisis, we blijven Vastberaden (1 mei) , positief en geloven in wat we doen. We vieren het maar (5 jan). Want we zijn in het Parktheater gewend om de goede dingen te vieren. Dan, op 30 mei, winnen we voor de tweede keer de Gouden Struis, dé marketingprijs voor de podiumkunsten. Het zijn zonder meer Interesting Times (4 juni).

Maar voorop staat onze wens dat u in het nieuwe theaterseizoen weer geraakt wordt en dat de theatermakers en u de voorstellingen laten bloeien. En u een Smaakvol avondje uit (18 apr) beleeft en Sprakeloos (23 mrt) het Parktheater verlaat.

Loes Barkema

WOORDENGOOCHELAAR VAN HET PARKTHEATER

De seizoenbrochure

Met ‘Rooie Kop’ via 'Grote Improvisatieshow' naar ‘Happy End’

Het is binnen de muren van het Parktheater The Event (6 sep) van het jaar: de seizoenbrochure. Zij gaat door als ‘de bijbel’, ‘het boekje’. In interne correspondentie in het Parktheater gewoonweg afgekort als ‘SB’. Zij vormt de kiem van het nieuwe theaterseizoen, waaruit voorstellingen bloeien en weer dichtgaan. Die met liefde gewaterd en verzorgd worden.

LEES VERDER

De blog van Loes

9