POM 4

programmering

programmering

Interview met Mons de Goede

over programmeren in crisistijd

“Ik ben trots dat het Eindhovense publiek

naar het Parktheater

blijft komen”

Het Parktheater heeft tot nu toe een volwaardig, kwalitatief en gevarieerd programma aan het publiek kunnen presenteren. Heeft de kwetsbaarheid van de culturele sector van dit moment (btw-verhoging, bezuinigingen) invloed op de programmering voor het nieuwe seizoen?

“We zitten op een kantelpunt. Het culturele landschap is enorm aan het veranderen als gevolg van de kortingen op cultuursubsidies en de btw-verhoging op podiumkunsten. Dat heeft ook gevolgen voor het Parktheater. Maar we wisten dat dat eraan zat te komen en hebben hier gelukkig op tijd op in kunnen spelen. Enkele veranderingen zijn al ingezet. Sommige speerpunten, zoals het presenteren van grote internationale producties, zijn niet meer haalbaar. Zo kunnen we bijvoorbeeld voorstellingen van bijzondere buitenlandse gezelschappen zoals La Fura dels Baus minder programmeren.”

Toegangsprijzen

“Bepaalde gezelschappen kunnen misschien niet meer naar Eindhoven komen. Dat komt omdat ze meer eigen inkomsten moeten genereren, waardoor ze duurder zijn om te programmeren. Ik wil niet dat de toegangsprijzen nog duurder worden; de financiële rek is eruit. Dan kiezen we er liever voor om die duurdere gezelschappen niet meer te programmeren. Een deel van het publiek zal anders afhaken. Publiek dat toch al minder te besteden heeft door de crisis.”

Het is voor nogal wat impresariaten en gezelschappen onduidelijk hoe hun situatie er voor zal staan per 1 januari 2013. Heb jij tijdens het programmeren iets gemerkt van deze situatie in de theatersector?

“Het was een stuk lastiger om afspraken te maken met gezelschappen en impresariaten. Er zijn nogal wat gezelschappen die nog niet weten of ze volgend jaar nog bestaan. Dat geldt ook voor producenten. Er zijn er zelfs al enkelen failliet gegaan. Het is een onzekere tijd: het theateraanbod is veranderd, het onderhandelen met gezelschappen is een stuk lastiger geworden en het koopgedrag van het publiek is veranderd. Tijdens het programmeren zijn er veel voorstellingen teruggetrokken omdat gezelschappen of impresariaten niet konden garanderen dat ze de voorstelling konden leveren. Ik heb veel moeten schuiven en puzzelen, de periode van programmeren was nog nooit zo enerverend als de afgelopen twee maanden.”

Jonge makers

“Ik kreeg veel kleine voorstellingen aangeboden van onbekende, jonge theatermakers. Een logisch gevolg van het feit dat de theaterwerkplaatsen, waar jonge makers hun talenten kunnen ontwikkelen, zijn afgeschaft. Daarom zoeken net afgestudeerde theatermakers rechtstreeks contact met de theaters. Maar het is onmogelijk al die jonge makers te helpen door ze te faciliteren, dat kunnen we niet betalen. Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen om jonge makers te ondersteunen. Daarom bekijken we hoe wij als Parktheater daar een bijdrage aan kunnen leveren. Om er toch voor te zorgen dat een ‘nieuwe Ivo van Hove’ of een ‘nieuwe Johan Simons’ zich kan ontwikkelen.”

Ben je tevreden over de programmering voor het komende seizoen?

“Ondanks alle veranderingen ben ik tevreden, we hebben ook het komende seizoen weer een heel mooi theaterprogramma. Zo verheug ik me op sommige kleine juweeltjes waaronder de nieuwe voorstelling van Tom Lanoye. Alle grote toneelgezelschappen, de grote niet-gesubsidieerde gezelschappen en de landelijke dansgezelschappen zijn te zien in het Parktheater. Het is absoluut niet ‘minder’ dan het huidige theaterseizoen.

Hoewel we wel minder bijzondere buitenlandse producties kunnen programmeren, is er intussen een samenwerkingsverband tussen verschillende grote theaters om gezamenlijk interessante kleinere internationale voorstellingen naar Nederland te halen.

Ik ben nog steeds bezig met ‘Best of the Fest’ (het beste van de grote internationale festivals, red.) in Nederland te organiseren, waarvan we in september 2011 een voorproefje presenteerden met ‘Cantina’ en ‘Faulty Towers’. Maar omdat de crisis in het buitenland ook is toegeslagen, bestaan sommige voorstellingen uit de grote festivals gewoon niet meer. En dat maakt het wel lastig.”

Hoe zie je de toekomst?

“Misschien keert op een bepaald moment de rust weer terug binnen de culturele sector, ik hoop het. Ik zal als programmeur anders moeten leren kijken door alle veranderingen. We zullen nog meer gaan samenwerken met andere theaters om dingen mogelijk te maken.

Ik ben trots dat het Eindhovense publiek naar het Parktheater blijft komen, ondanks dat iedereen het met minder moet doen. Daarom wil ik er als programmeur alles aan doen om, ook in de toekomst, een laagdrempelig theater te blijven waar iedereen iets kan vinden dat bij hem of haar past. Of je nu een kleine of een grote portemonnee hebt, of je nu jong of oud bent, of je avontuurlijk bent of gewoon wil genieten van een heerlijke show of musical!”

Loes Barkema

Achter de schermen: programmering

12