POM2

blog

blog

WOORDENGOOCHELAAR VAN HET PARKTHEATER

Je hoeft niet meer te doen dan je ogen en oren open houden, de kortingen komen vanzelf naar je toe. Bijvoorbeeld via Groupon, één van de vele online couponaanbieders. Gebruikers kunnen zich inschrijven om met een groep mensen bepaalde aankopen te doen tegen tijdelijk zeer sterk verlaagde prijzen. Die aankoop-deals gaan door zodra genoeg mensen ingetekend hebben.

Maar: het is niet allemaal koek en ei tussen couponsites en hun klanten, zo blijkt uit onder meer de uitzending van consumentenprogramma Radar. Het bleek dat mensen vaak bedrogen uitkwamen. Ze kregen hun bestelling niet geleverd of veel te laat, moesten maandenlang corresponderen om het verkeerd geleverde product te ruilen of werden van het kastje naar de muur gestuurd.

Op fora over de couponaanbieder hoor je dezelfde geluiden: “Een peuter van drie krijg je makkelijker aan de lijn”, “Houd je rechts-bijstandverzekering bij de hand”; “Doe het niet!”

De kassa rinkelt, maar kennelijk tot de voordeur. Waar blijft het belang van de klant?

The Producers

De kortingenkoorts heeft ook de theatermarkt in zijn greep. Het was een van de oorzaken van de musicaltragedie ‘The Producers’ eind oktober. Een topproductie zoals je die zelden zag, de vaderlandse pers was verguld. De zalen waren matig gevuld, producent Mark Vijn moest na een week stoppen. Maar liefst 71 medewerkers stonden van de ene op de andere dag op straat. De reden: te weinig opbrengsten. Een van de oorzaken van de lage opbrengsten: het publiek wachtte tot het laatste moment met het kopen van kaarten, omdat ze met hoge korting werden aange-boden. Het geld kwam te laat binnen, de rekeningen konden niet worden betaald.

Een poging tot een doorstart bood geen oplossing en op 8 november is het bedrijf van Mark Vijn failliet verklaard.

Restafval

Producenten en gezelschappen benaderen het Parktheater regelmatig met de vraag of we mee willen doen met kortingacties. Dat is aanlokkelijk, want met korting kun je doorgaans snel scoren en op een makkelijke manier de zaal vullen. Zo lijkt het tenminste.

Ook veilingsites vragen steeds vaker of we onze laatste kaarten goedkoop willen slijten. Alsof die laatste kaartjes een soort bijproduct zijn, restafval dat gedumpt moet worden. Om van te rillen.

Nee. Niet voor het Parktheater. We geloven er niet in, en we geloofden er al niet in.

Deze afwijkende houding stuit regelmatig op weerstand en onbegrip bij producenten en impresariaten. Het kost moeite om al die ‘kortingsverleidingen’ te weerstaan. Soms besparen we ons die moeite, want bij een landelijk georganiseerde kortingactie moét je wel meedoen.

Klontje suiker

Maar gemiddeld genomen lukt het wel om de kortingverleidingen te weerstaan. Door keer op keer uit te leggen dat we er anders over denken: theaterbezoekers wennen aan kortingen als aan hun dagelijkse klontje suiker in de koffie en dat is zorgwekkend. Als je daar maar lang genoeg mee doorgaat, zullen producties er aan onderdoor gaan en zal het theateraanbod vervlakken.

Maar belangrijker nog is de loyaliteit naar onze klanten: de vroegboekers, die de moeite hebben genomen in de voorverkoop de seizoenbrochure door te spitten om tot een mooie voorstel-lingenselectie te komen. Zij hebben de volle prijs betaald. Het zijn déze mensen die de mooie theaterproducties mogelijk maken. En niet te vergeten alle andere bezoekers, die in de losse verkoop voor het volledige bedrag een kaartje hebben gekocht.

Wat is wijsheid?

We hebben niet alle wijsheid in pacht. Maar we geloven in wat we doen en wat we willen: een goede relatie met ons publiek. Die bereik je niet door met kortingen te smijten en de bezoekers louter als zaalvulling te behandelen. Daar nemen wij geen genoegen mee, en de bezoekers ook niet.

Persoonlijke aandacht, willen raken, service, betrokkenheid, loyaliteit, kwaliteit, betrouwbaarheid. De dialoog met onze bezoekers aangaan, de band met hen behouden en versterken. Dát is waar we in geloven. En niet in prijskortingen als wonder-middel. Het belang van de klant staat voorop. Crisis of geen crisis.

Wij zijn benieuwd: wat vindt u? Uw reactie is welkom!

Loes

Rillingen van kortingenkoorts

in theaterland

Als je wilt kun je voor 15 of 20 euro naar een musical. Het kan echt. Drie uur amusement, de hele avond gezellig onder de pannen. Voor 20 euro! Het is een wonder. Aan een gemiddelde musical werken tientallen mensen mee. Zang, dans, muziek, spectaculaire decors, beroemde acteurs, geavanceerde techniek, dit alles vervoerd in vele vrachtwagens die het hele land doorkruisen.

En, niet onbelangrijk: je krijgt ook nog kwaliteit!

Kastje naar de muur

Kortingen zijn Nederlanders’ beste vriend en al helemáál in crisistijd. LEES VERDER

de blog van loes

13